HTTPS/fa

From Meta, a Wikimedia project coordination wiki

HTTPS (مقاله در ویکی پدیا) یک پروتکل وب است که امنیت ارتباط بین کاربر و سرور را بهبود می‌بخشد. به وسیله آن قادر خواهید بود:

  • می‌توانید مطمئن باشید محتوایی که مشاهده می‌کنید توسط هیچ واسطه‌ای مانند ارائه دهندگان خدمات اینترنت یا نظام‌های حکومتی اصلاح نشده است.
  • می‌توانید انتظار منطقی داشته باشید که کسی از صفحاتی که مشاهده می‌کنید مطلع نمی‌شود، و
  • می‌توانید مطمئن باشید کسی توانایی تغییر محتوای صفحاتی که ویرایش کرده‌اید در خلال انتقال به سرور ویکی مدیا را ندارد.

این کار ادامه دارد تا امنیت و حریم کاربران پروژه ویکی مدیا که به عنوان یکی از اهداف بنیاد ویکی‌مدیا است را بهبود بخشد. این کار به خاطر رسوایی جاسوسی حریم خصوصی پیش آمده توسط آژانس امنیت ملی که در سال ۲۰۱۳ که توسط ادوارد اسنودن برملا شد تشدید شده‌است. پروژه ویکی‌پدیا در اسناد مختلف به عنوان یک منبع خاص برای کاربران در ردیابی رفتار آنلاین اشاره شده است[1]. مرور وب از طریق پروتکل ناامن HTTP به اشخاص ثالث اجازه می‌دهد آنچه که که مشاهده می‌کنید و می‌فرستید را مشاهده کنند.

چه معنایی برای شما دارد[edit]

افزون بر توسعه‌هایی که در زمینهٔ سیاست‌های حفظ اسرار و امنیت وبگاه‌های ویکی‌مدیا انجام گرفته‌است (در پایین مشاهده کنید)، از ۲۸ اوت ۲۰۱۳، بنیاد ویکی‌مدیا برای تمامی کاربران وارد شده در وبگاه با HTTPS قابل مشاهده خواهد بود. این سیستم به آسانی کار می‌کند: اگر کاربری خواهان وارد شدن به وبگاه است، کاربر مجبور به وارد شدن از طریق HTTPS است. (برای اینکه نام کاربری و رمز عبور آن‌ها امن بماند.)، پس از ورود به وبگاه تا زمانی که کاربر از سامانه خارج نشده باشد، کل مرور وی در وب‌گاهای ویکی‌مدیا با HTTPS صورت می‌گیرد.

کشورهای مستثنی شده از این پروتکل[edit]

برخی کاربران در مکان‌هایی زندگی می‌کنند که در آن دسترسی به HTTPS به آسانی ممکن نیست، چون توسط دولت مسدود شده‌است، با درخواستی که از طریق جامعهٔ کاربری انجام گرفته بود، ما برای کشورها به طور مشخص استثنا قایل شده‌ایم. به زبان ساده کاربرانی که از ایران و چین می‌آیند نیازی به استفاده از HTTPS برای وارد شدن به سیستم یا بازدید هیچکدام از پروژه‌های ویکی‌مدیا ندارند.

غیرفعال کردن[edit]

اگر سرعت اینترنت شما پایین است یا رایانهٔ شما در استفاده از HTTPS دچار مشکل است، شما این امکان را دارید که HTTPS را از حالت پیش‌فرض خارج کنید. برای این که به قسمت ترجیهات رفته و در آنجا گزینهٔ هنگامی که ثبت ورود انجام گرفته همواره از اتصال امن استفاده شود را غیر فعال کنید، برای اثر کردن این گزینه باید یکبار از سامانه خارج شده و دوباره وارد شوید. باید توجه کنید که ورود به سامانه به هر حال از HTTPS است.

کمک![edit]

اگر امکان ویرایش از شما گرفته شد یا توانایی ورود به وبگاه را ندارید، لطفا با تیم اجرایی بنیاد ویکی‌مدیا تماس گرفته و مشکل خود را مطرح کنید، برای تماس از راه‌های زیر می‌توانید استفاده کنید: صفحهٔ بحث این صفحه، آی‌آرسی کانال #wikimedia-operationsمتصل یا از طریق ایمیل به https@wikimedia.org.

کمک! کد من ناقص است![edit]

اگر شما یک کنترل‌کنندهٔ ربات هستید یا ایجادکنندهٔ یک ابزار و رفتار عجیب یا مشکل‌دار از کد خود می‌بینید؟ به راحتی می‌توانید مشکل را حل کنید.

اگر ایجاد کنندهٔ ابزار هستید، تمامی پیوندها ثبت شده را از "http://..." به "//..." تغییر دهید. (این روش همان آدرس‌دهی وابسته به پروتکل است).

اگر ربات‌ران هستید، امکانات متفاوتی دارید. یکی وارد شدن با کاربری ربات و غیر فعال کردن HTTPS است، یا دیگری به روز رسانی کد برای استفاده از HTTPS. اگر شما از Pywikipediabot استفاده می‌کنید، به آخرین نسخهٔ موجود به روزرسانی کنید. برای اطلاعات بیشتر به [1] و [2] مراجعه کرده یا این را بخوانید.

تاریخچه HTTPS در بنیاد ویکی‌مدیا[edit]

فعال‌سازی اولیه در سال ۲۰۰۵[edit]

HTTPS برای اولین بار توسط باریون در سال ۲۰۰۵ فعال شد. البته برای این کار از یک آدرس مخصوص https://secure.wikimedia.org/wikipedia/en/wiki/Main_Pageاستفاده شده‌بود و بسیار کند بود که یکی از دلایل آن استفاده از یک سرور برای کل این سرویس بود. همین باعث می‌شد که استفادهٔ همگانی از آن صورت نگیرد.

توسعهٔ بزرگ HTTPS در سال ۲۰۱۱[edit]

استفاده از آدرس‌های کانونی همراه با HTTPS https://en.wikipedia.org/wiki/Main_Page از اکتبر ۲۰۱۱ آغاز شد. این مورد پس از ماه‌ها تلاش برای همگونی این سامانه با سیستم کش ویکی‌مدیا انجام گرفت. این بدین معنی است:

  • پیوندهای وابسته به پروتکل قابل استفاده هستند تا از کش شدن دو نسخهٔ یکسان از یک صفحه جلوگیری کنند.
  • تنظیم صحیح سرورها برای کشینگ و سرویس‌دهی صحیح
  • مطمئن شدن از این که تمامی منابع در هر دو پروتکل HTTPS و HTTP در دسترس هستند تا از به وجود آمدن وبگاه‌های با محتوهای ناهمگون جلوگیری شود.

این بخش از توسعهٔ سیستم در گزارش‌های مهندسی ویکی‌مدیا از مه ۲۰۱۱ تا دسامبر ۲۰۱۱ در دسترس است.

۲۸ اوت ۲۰۱۳، ورود، ویرایش و مرور وبگاه‌های ویکی‌مدیا به صورت امن[edit]

طبق که در برنامهٔ ذکر شده در "The future of HTTPS on Wikimedia Projects"، از چهارشنبه ۲۸ اوت ۲۰۱۳، بیشتر پروژه‌ها و ویرایشگران از HTTPS برای ورود به ویگاه استفاده می‌کنند. کاربران وارد شده به ویگاه هم به صورت پیش‌فرض از طریق HTTPS ویگاه را مشاهده و ویرایش می‌کنند. (این برنامه قرار بود ابتدا در تاریخ ۲۱ اوت انجام شود اما با توجه به بعضی مشکلات برای بررسی بیشتر به ۲۸ اوت موکول شد.)

پیوندها[edit]

منابع[edit]

  1. توئیت جیمبو ولز در این مورد, به پیوند داده‌شده به تصویر فوق سری توجه شود.