برنامهٔ سالانهٔ بنیاد ویکی‌مدیا/۲۰۲۴-۲۰۲۵/اهداف/اثربخشی

From Meta, a Wikimedia project coordination wiki
This page is a translated version of the page Wikimedia Foundation Annual Plan/2024-2025/Goals/Effectiveness and the translation is 100% complete.

تقویت عملکرد و اثربخشی

ارزیابی، تکرار، و تطبیق فرآیندهای ما برای حداکثر تأثیر با منابع محدودتر.

برای پاسخ به دنیایی که به سرعت در حال تغییر است، ما به یک سازمان مؤثر و انعطاف‌پذیر نیاز داریم که متعهد به ارائهٔ حداکثر تأثیر ممکن، با توجه به منابع و نقش ما به عنوان مباشران مسئول بودجه‌های کمک کننده باشیم. توصیهٔ شمارهٔ ۱۰ استراتژی جنبش ما را راهنمایی می‌کند تا «با اتخاذ سیاست‌ها و رویه‌ها بر اساس ارزیابی‌های جنبش در حال تغییر و جهان در حال تغییر، خود را با موقعیت‌ها و چالش‌های جدید و تغییریافته سازگار کنیم». این همان چیزی است که ما قصد داریم در هدف اثربخشی بنیاد به آن برسیم.

سال گذشته، بنیاد برنامهٔ مدیریت ریسک سازمانی را با شناسایی بالاترین خطرات برای بنیاد و برنامه‌های کاهش این خطرات، ارتقا داد. برنامهٔ ترجمه و تفسیر خود را بروز کردیم که به ما امکان داد تعداد زبان‌های ترجمه‌شده را از ۶ زبان به ۳۴ زبان و تعداد زبان‌های ترجمهٔ همزمان را از ۰ به ۹ زبان افزایش دهیم و در عین حال هزینه‌ها را کاهش دهیم. جریان‌ها و سیستم‌های جدیدی را برای تقویت کار خود مستقر کردیم که منجر به سطوح خدمات بالاتر و هزینه‌های پایدار می‌شود، از جمله یک سیستم جدید منابع انسانی و یک ابزار و گردش کار جدید برای سفر کارکنان. ارزش‌های سازمانی خود را تازه‌سازی کردیم و آنها را در فرایند استخدام خود قرار دادیم تا بتوانیم به جذب بهترین استعدادها ادامه دهیم. همچنین به توسعه و حمایت از گروه‌های منابع کارکنان خود ادامه دادیم.

امسال، بنیاد به توسعهٔ استراتژی درآمدی متنوع‌تر برای اطمینان از پایداری مالی بلندمدت مأموریت خود ادامه خواهد داد. در حال تمرکز بر افراد و تقویت فرآیندهای خود برای بهبود عملکرد و اثربخشی هستیم. این ما را قادر می‌سازد تا با منابع خود بیشترین تأثیر را بر مأموریت خود داشته باشیم.

این کار تا حدی توسط روند خارجی انجام شد:

  • جستجو: مصرف‌کنندگان غرق در اطلاعات هستند و علاقه دارند که این اطلاعات توسط افراد مورد اعتماد جمع‌آوری شوند.

همان‌طور که مصرف‌کنندگان به‌طور فزاینده‌ای نحوهٔ جستجو و مصرف محتوا را به صورت آنلاین تغییر می‌دهند، جمع‌آوری سرمایه از طریق جریان بنر درآمد اولیه که به‌طور سنتی از ویکی‌پدیا و جنبش ویکی‌مدیا حمایت مالی می‌کرد دشوارتر می‌شود. اطمینان از پایداری مالی مأموریت ما، مسئولیت اصلی بنیاد ویکی‌مدیا است، بنابراین ما همچنان متعهد می‌شویم که بهترین و کارآمدترین استفاده ممکن را از سرمایه‌های خود داشته باشیم. (برای اطلاعات در مورد مدل مالی بنیاد ویکی‌مدیا، اهداف ما برای افزایش سرمایه سالانه و نحوهٔ سرمایه‌گذاری در طرح‌های درآمدی بلندمدت مانند Wikimedia Endowment و Wikimedia Enterprise، بخش مالی را در زیر ببینید)

مکالمات: ۲۰۲۴ که ما با نهادهای جنبش داشتیم، نیاز به اطمینان مالی چند ساله در حمایت مالی بنیاد را برجسته کرد. امسال ما تلاش خواهیم کرد تا اطمینان حاصل کنیم که شرکت‌های وابسته در موقعیت خوبی برای مشارکت در بودجه ریزی و برنامه‌ریزی چند ساله قرار دارند. مستقیماً با کمیته‌های صندوق‌های منطقه‌ای کار خواهیم کرد تا دیدگاهی سه ساله از بودجه اعطای کمک‌های مالی بنیاد ارائه دهیم، و تصمیمات مشترکی در مورد نحوهٔ توزیع وجوه جنبش طی سه سال آینده اتخاذ کنیم.

متمرکز کردن افراد برای افزایش تجربهٔ کارکنان

جبران و توسعهٔ کارکنان ما بزرگترین سرمایه‌گذاری مالی بنیاد است . البته، توانمند ساختن کارکنان برای انجام بهترین کار خود فراتر از پاداش مالی است. می‌خواهیم کارکنانمان از کار خود لذت ببرند و بتوانند بر پیشبرد مأموریت ما تمرکز کنند، نه هدایت سیستم‌های ما. سرمایه‌گذاری‌های انجام شده برای بهبود تجربه کارکنان ما، بهره‌وری فردی و تیمی را افزایش می‌دهد و در نتیجه اثربخشی کلی بنیاد را افزایش می‌دهد. در سال پیش رو، ما به تکمیل ارزیابی‌های جامع از پیشنهادات، خط‌مشی‌ها، رویه‌ها و تجربیات منابع انسانی خود ادامه می‌دهیم و در صورت نیاز تغییرات مؤثری ایجاد می‌کنیم. ما در حال حاضر در حال بررسی ابتکاراتی برای تقویت قابلیت‌های مدیریتی، هماهنگ‌کردن سیستم مدیریت عملکرد خود با ساختارهای جبرانی خود و گنجاندن بیشتر ارزش‌ها و بهترین شیوه‌های DEI در سیاست‌ها، شیوه‌ها و فرآیندهای خود هستیم. هدف ما نه تنها این است که مطمئن شویم همه احساس ارزشمندی، شنیده شدن و یکپارچه شدن در موفقیت جمعی ما می‌کنند، بلکه همچنین غنی سازی محل کار و توانمندسازی کارکنان خود برای پیشرفت است.

تکامل فرایندها و روش کار برای تقویت اثربخشی

گردش‌های کاری، سیستم‌ها و چرخه‌های ما به عنوان ابزارهای عملیاتی به ما کمک می‌کنند تا کار خود را به‌طور مؤثر و مؤثر انجام دهیم. بخشی از تلاش‌های ما برای ایجاد یک سازمان مؤثر ارزیابی، تکرار و تطبیق فرایندها، زیرساخت‌ها و روش‌های کار برای حداکثر تأثیر منابع است. در سال پیش رو، ما کار خواهیم کرد تا:

  • بهبود زیرساخت‌های جمع‌آوری کمک‌های مالی باعث می‌شوند تا تلاش‌های فعلی و آیندهٔ خود را برای جذب سرمایهٔ موثرتر و کارآمدتر کنیم.
  • توسعهٔ برنامهٔ مدیریت ریسک سازمانی برای ادغام کامل فعالیت‌های مدیریت ریسک در عملیات و اقدامات روزانهٔ خود.
  • ارائهٔ پشتیبانی عملیاتی به کارکنان، از جمله ملاقات شخصی و نیازهای جمع‌آوری مجازی در حالی که ما به عنوان یک سازمان توزیع‌شده در سطح جهانی در بیش از ۵۰ کشور ادامه می‌دهیم. این شامل حرکت به یک دفتر کوچک‌تر در زمان پایان اجاره ما در سال ۲۰۲۴ است و شناسایی گزینه‌های انعطاف پذیرتر و مقرون به صرفه برای جلسات شخصی است.
  • تغییر چرخه‌های تصمیم‌گیری و بررسی سه‌ماهه خود را برای خدمت بهتر به اهداف برنامهٔ سالانهٔ خود.

هر هدف در برنامهٔ سالانهٔ امسال نیز توسط کار محصول و فناوری پشتیبانی می‌شود.

این OKRها کار محصول و فناوری را که در خدمت هدف زیرساخت اتفاق می‌افتد را به تفصیل شرح می‌دهند: